Otvarajući ovu temu, ne bih ulazio u diskusiju što je bolje (tipa - moj tata je jači od tvog tate)
nego ću pokušati prenijeti svoja iskustva i razmišljanja, te što vas čeka kod jedne ili druge opcije
[hr]
Izolirano srcište - insulfrog[img=left]http://img12.imageshack.us/img12/346/01insulfrog.jpg[/img]
Najveća je prednost ovih skretnica što ih spojiš i voziš: nema posebnog elektrificiranja, modificiranja i sl …
Mana je to što će dvoosovinci sigurno stati na tom plastičnom izoliranom dijelu (ovo sigurno važi za digitalce - a za ostale ne znam),
osobito u sporoj vožnji. Oni koji su to iskusili dodaju da neće proći i sve ostale lokomotive koje nisu besprijekorno čiste.
I moje početno iskustvo to potvrđuje: na takvim Roco i Trix skretnicama pri malim brzinama lokomotive su uglavnom stale.
[hr]
[hr]
Metalno srcište - electrofrog[img=left]http://img834.imageshack.us/img834/8159/02electrofrog.png[/img]
Nema prekida kontakta - lokomotiva struju dobiva uvijek
Dakle bolja opcija za one koji žele voziti polako preko skretnica.
Da bi to funkcioniralo potrebno je, obzirom na položaj skretnice, samom srcištu mijenjati polaritet i ponešto izolirati plastičnim spojnicama
I tu se stvari malo kompliciraju. Ili ne …
Ukratko, postoji četiri načina da se to izvede. U sva četiri je obavezna izolacija unutarnjih tračnica srcišta od ostatka pruge jer inače
Pokušat ću to objasniti na Peco skretnicama, onim "običnim"
[hr]
Varijanta 1 - Standardan- ili ne diraj ništa[img=left]http://img444.imageshack.us/img444/7914/03v1.png[/img]
Dakle slično kao i kod insulfrog, spoji i vozi. Polaritet srcišta se mijenja kako se skretnica okreće
Prednost - brzo i jednostavno
Mana - ovisimo o kontaktu point rails-a (jezičci skretnice) i ostatka tračnice kojima se prenosi struja na samo srcište …
I prisutna je opasnost od "šlusa" na point railsima jer oba su uvijek istog polaritete pa ako loksa zaflaksa eto ti nevolje
Struja dakle "teče" prema srcištu, a kad taj kontakt oslabi ili skroz nestane, eto problema ….
Rješenje je, naravno, redovito čišćenje samog spoja. No, to zna biti ponekad vrlo teška (i dosadna) misija.
Ovo je jedina opcija spajanja ako ne želite ili nemate prekidač koji će srcištu mijenjati polaritet …
[hr]
Varijanta 2 - Gotovo standardan - malo lemljenja[img=left]http://img814.imageshack.us/img814/9308/03v2.png[/img]
Varijanta 1 + Zalemiti žicu na srcište s donje strane i spojiti je na prekidač za promjenu polariteta. Kod mene to obavlja Conradov motor. Kod Peco motora je to poseban prekidač koji se lako montira na sam motor
Kod SEEP-a isto kao i kod Conrada …..
Ako se gornje opisani kontakt izgubi ovdje, ostatak skretnice dobiva struju sa srcišta.
Mana: opasnost od "šlusa" kao i kod Varijante 1
[hr]
Varijanta 3 - Prerada manja - ili malo lemljenja malo rezanja[img=left]http://img163.imageshack.us/img163/8210/04v3.png[/img]
Varijanta 2 + rezanje same skretnice …
U ovom slučaju jedan od point rail-a je uvijek "mrtav", a drugi struju dobiva kao u Varijanti 1.
Dakle, spriječili smo kratki spoj, ali vratili smo problem spoja.
Sam rez se lako popuni dvokomponentnim ljepilom (poluosušenom smjesom).
Varijanta 4 - Potpuna prerada - ili malo više lemljenja te malo rezanja[img=left]http://img266.imageshack.us/img266/9493/05v4.png[/img]
Varijanta 3 + lemljenje za trajni napon
Na donjoj strani skretnice lemimo pa struju point rails-u dovedemo malim spojem sa svake strane.
Bolje od ovog ne može. Ne ovisimo o kontaktu, nema opasnosti od kratkog spoja.
[hr]
Primjeri: torrente i keko su radili po varijanti 1.
Ja sam se pak odlučio na Verziju 2.
Ipak smo mi N-ovci
N i rezanje same skretnice je prilično teško jer ima malo prostora za to (kod H0 to nije nikakav problem).
Ručno rezanje školskom pilicom ne napravi dovoljno veliki razmak među tračnicama.
standardni Dremel rezači su za N malo preveliki, a ruka lako sklizne i Dremel zareže tamo gdje ne treba …
Zatim, za do desetak skretnica to je OK postupak, ali kod mene bi ih trebalo biti puno više i onda se rizik od masakriranja skretnica rezanjem drastično povećava
Na onoj probnoj "maketi" sve skretnice su bile spojene po Verziji 1.
Niti jedna moja loksa nije napravila kratki spoj pa se onda nadam da će se i ta tradicija nastaviti
Rekli bi sportski komentatori da su tradicije tu da se ruše … no, riskirati ću
Kod ostalih elecrtrofrog skretnica (križne, dvostruke) nikakve modifikacije na samoj skretnici nisu potrebne
Peco je to sve tvornički napravio.
I sad se nameće pitanje zašto onda nisu napravili i običnu skretnicu u Varijanti 4?
Razlog je, vjerojatno, što bi bila dosta skuplja i nekonkurentna.
Ovakva tvornička radi, a tko ju želi "frizirati" …sretno mu bilo...