Switch to full style
Post a reply

“0” (nula) ili “kraljevska veličina”

21 Aug 2014, 17:51

Zbog svoje veličine i mogučnosti da se prikažu gotovo svi detalji koji se na velikoj željeznici nalaze, ovo se mjerilo često naziva i „kraljevskim mjerilom“. Prvi modeli u ovom mjerilu su nastali u Engleskoj (1:43) i Francuskoj (1:45) već početkom 20-og stoljeća i potisnuli su uspješno dotadašnje mjerilo „I“ koje je preferirao i proizvodio Märklin. U tada bogatijim krugovima ovo je bila prava igračka za djecu i odrasle. Ali i srednja klasa se htjela zabavljati, a prostor za igru u nevelikim stanovima je bio premalen, pa je tridesetih godina prošlog stojeća vec spomenuta firma Märklin, započela proizvodnju manjeg mjerila i nazvala ga H0 od riječi „halb null“, odnosno pola „nule“. Iako je H0 boom bio nezaustavljiv, „nula“ je preživjela u manjim serijama sve do danas, a sve veća ponuda malih europskih i velikih američkih proizvođaca, govori da se „nula“ u jednom segmentu zaljubljenika u željezničko modelarstvo udomačila, pa čak i dobiva na novim pristašama. Razlog su najvjerojatnije bolji i veći uvjeti stanovanja pa i prostora za hobby, a uz to i kupovna moć je porasla, te si poneki mogu i priuštiti ove ne baš jeftine modele. I dok se u Europi proizvodi u desetak manjih radionica i dva veća proizvođača, u Americi je ponuda ogromna i osim tri velika ponuđaca na tržištu se nalazi jako puno pojedinaca i malih firmi koje upotpunjuju ponudu sa priborom za izradu maketa, te detaljima za modele. Ja sam prelistao desetke i desetke američkih web stranica i zaključujem da je interes tako velik jer su i uvjeti za makete povoljniji: ispod velikih američkih kuća nalaze se prazni podrumi u kojima se eventualno nalazi jedino izmjenjivač topline, tako da je velika večina maketa smještena upravo u podrumima.

Što se tehničkih karakteristika tiče, to su pod mjerilom „0“ i dalje odnosi 1:43 i 1:45 u Europi, dok su američki modeli uglavnom u mjerilu 1:48. U Europi je uobičajeno voziti na dvošinskim tračnicama, a u Americi se uglavnom upotrebljava trošinski sistem. Naravno, moderni digitalni sistemi su zahvatili i ovo područje i za razliku od H0 ovdje su zvučne kulise puno vjernije jer su i zvučnici dvostruko veci i daju potpuniju reprodukciju naročito u donjim frekvencijama što je vrlo važno kod diesel lokomotiva. Moglo bi se reći: nema što nema, pitanje je jedino koliko možemo izdvojiti za ovaj hobby.

Za sve one koji se žele vise informirati evo i linka sa popisom proizvodjaca

Re: “0” (nula) ili “kraljevska veličina”

22 Aug 2014, 18:00

Otprilike prije 10 godina, kada je ponuda europskih modela u „nuli“ bila gotovo ravna nuli, najavio je LENZ, poznati proizvođač digitalne elektronike za željezničke modele, da će uskoro započeti sa produkcijom modela, tračnica i pribora za „nulu“. Na veliko iznenađenje „pravih“ proizvođača LENZ je to uskoro učinio i donio svoju prvu „0“ lokomotivu na svijet, jednu diesel manevarku serije V 36. Zatim je uslijedila V 60, pa prve tračnice, vagoni itd. To je donijelo novi vjetar u jedra ostalih maloserijskih proizvođača, pa današnja ponuda obuhvaća parne, diesel i električne lokomotive, motorne vlakove različitih epoha, teretne i putničke vagone, figure i kao normalnu pratnju, cijelu paletu automobila koji se ionako tradicionalno proizvode i u veličini 1:45. Nešto manja je ponuda pribora kao što su kuće, stanice i stanične zgrade, dok je ponuda električnog pribora zadovoljavajuća. Protekli je mjesec i poznati proizvođač „Viessmann“ donio na tržište i prvi DB svjetlosni signal, a od Nürnberškog sajma nadalje, u prodaji se nalazi i famozna V 200 njemačkog proizvođača MBW.

link - LENZ

Image

Image

link - MBW

Image

Image
Post a reply