Switch to full style
Post a reply

Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

05 Nov 2012, 11:55

Kad sam jednom davno na jednom od željezničko-modelarskih foruma pročitao pitanje ”Od čega napraviti “Kennedija” ili druge YU dizel-lokomotive?”, odgovorio sam sam sebi: od ničega ili jednostavno početi od početka! Istina je da su se mnogi zavaravali misleći kako se od neke “Mehanotehnikine” lokomotive može napraviti “naša” dizlica, ali činjenica je da jedino okretno postolje lokomotive tipa SD-40 odgovara i po dimenzijama i po izgledu postoljima naših lokomotiva, što su neki graditelji YU modela I iskoristili. Sve ostalo je optička varka! Gabariti američkih lokomotiva su drugačiji, čak su i kabine veće. Jedino zajedničko je design i to nas zavarava.
Nedugo nakon pojave JŽ 661 koju su gotovo istovremeno napravili g. Jovanović iz Srbije i naš Samoborski “zagrepčanac” g. Bijelić, odlučio sam da se priključim graditeljima YU modela i da napravim model meni najdraže dizelke: HŽ 2044. U toj odluci me najviše ohrabrio “Frateschi” model brazilske lokomotive G22-CU: na slici vrlo slična, gotovo identična postolja i privlačna cijena. Ali kad je u Njemačkoj naručeni model napokon stigao i kad sam sa “šublerom” izmjerio pojedine dimenzije, ostao sam ne malo razočaran; sve preveliko kao da je “OO” (1:72), a ne H0. Zatim sam nabavio polistirenske ploče različitih debljina i počeo rezati, piliti i turpijati stranice za moju prvu 2044, sve prema nacrtu koji se i dan danas može naći na nekim internet stranicama. No ništa nije bilo “ono pravo” i sve moje kombinacije nisu dale zadovoljavajuće rezultate. Vidjevši moje muke, moja draga supruga je “iza mojih leđa” naručila jednu mikro-glodalicu marke “Proxxon” i napravila mi iznenađenje modelarskog života. I tad je počelo! Već je prva lokomotiva izgledala jako pristojno. Od Frateschija sam upotrebio samo okretna postolja, (iako su malo predimenzionirana), te motor I kardane. Jedna od prvih 2044 nalazi se u Dacinoj zbirci i on je nehotice na stranicama KŽMZ-a napisao: ŽES-Frateschi. Tako je nastala fama da se radi o pregradnji, što nije istina. Na fotografijama koje prilažem vide se pojedine faze izrade i od Frateschija je samo ono što sam rekao: pogon! Ali to je nevažno. Isti sam model kasnije „usavršio“, znači prepravio na osnovi u medjuvremenu stečenih iskustava, a zatim su slijedile 2043 i 2062 u staroj varijanti. Kod svih sam upotrebljavao isti pogon, dakle Frateschi, dok su karoserije i fremovi apsolutno moja vlastita konstrukcija. Kako sam radeći u najstarijoj prodavaonici igračaka u Beču naučio i tehniku izrade silikonskih kalupa za ljevanje metala, (firma ima vlastitu radionicu olovnih vojnika), to su i sve lokomotive dobile spremnike za gorivo ljevane iz 95% cinka, što im je bitno doprinjelo na težini i voznim karakteristikama, jer okretna postolja imaju pogon na sve tri osovine, ali nemaju gumice.
I na kraju zaključak: ako želite model neke od dizelki „sa našeg prostora“, ne pokušavajte pregradnjom bilo koje „američke“ lokomotive. U najboljem slučaju iskoristite pogon: sve ostlo je iluzija kao i prve „YU“ lokomotive gdje je „Mehanotehnika“ dvije tipično američke Bo-Bo lokomotive prefarbala u tamnozeleno, otisnula dosta neprofesionalno onu poznatu žutu liniju i napisla „Jugoslavenske željeznice“!!?? Opsjena kojoj i dan danas mnogi nasjedaju.

Image
frem jedne 2044 sa pogonom

Image
Kučište (stara verzija)

Image
2044 u novoj shemi lakiranja

Image
Jedna od 2043

Image
„Ličanka“ -stara verzija i prvo HŽ lakiranje

Image
Kučište ove lokomotive je prepravljeno od Liminog modela, donji postroj je vlastita konstrukcija.

Re: Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

05 Nov 2012, 12:08

Lijepo! :B
Nadam se da će biti nastavaka

Re: Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

05 Nov 2012, 12:11

A ja se nadam da ce biti pitanja!!!

Re: Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

05 Nov 2012, 12:37

I meni je palo na pamet koristiti “Frateschi” G22-CU, no čuo sam kako radi Dacin model i koliku buku proizvodi, pa sam se počeo dvoumiti oko toga.

Re: Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

05 Nov 2012, 15:01

Pa to je to! Ne trebas sound-generator i skupe dekodere! Salim se. Motor je vrlo tih, ali nakon toliko stotina sati koliko su Dacine lokomotive vukle po raznim izlozbama cudo je da jos uopce rade!

Re: Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

05 Nov 2012, 23:16

zelse wrote:A ja se nadam da ce biti pitanja!!!


Pa onda da ja počnem prvi... :BEE-:

Koliko sam shvatio iz uvodnog teksta, savjet je koristiti postolja od SD-40 i pogon.
To dvoje zajedno faktički daje cijeli donji dio lokomotive, zar ne?
Gore koristimo neki odljev...

Baš sam gledao i mjerio Bachmann Spectrum bazu, i sa manjim korekcijama donjeg dijela,
čini mi se da bi cijeli frem bio izvodljiv za pripasavanje gornjeg dijela,
u ovom slučaju 2061.

Nešto sam previdio ili... :think:

Obzirom kako je završila tema o mesinganom kenediju, očito ću morati drugim putem
krenuti da bih imao tu lokomotivu, pa... :whistle:

Re: Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

05 Nov 2012, 23:37

zelse wrote:Pa to je to! Ne trebas sound-generator i skupe dekodere...


Ma nema šanse! :BULBAR

Ne da će dobiti sound, nego ću joj motor izvaditi ako će mi smetati za smjestiti zvuk! :lol:

A koji zvuk ima taj EMD567 stroj, ljudi moji... :DREAMY

Re: Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

06 Nov 2012, 18:31

Jedna od najjednostavnijih pregradnji tvorničkog modela u model „iz naših krajeva“, je prerada njemačke manevarke V60 (260, 261) u HŽ 2133, odnosno JŽ 734. Postavlja se jedino pitanje koju izvedbu kupiti i prelakirati, jer modeli V-60 se u nekoliko detalja razlikuju od kasnijih BR 260. Radi se zapravo o ukrasnoj liniji koja je uokolo krasila V-60, a shodno tehničkim mogućnostima 60-ih i 70-ih godina izvedena je i kod Märklina i kod Fleischmanna u vidu izbočine koja je kasnije prelakirana u žutu boju (vidi sliku 1). Lokomotive serije 260 i 261 koje su 1984 godine došle i sastav JŽ-a, bile su vec „oslobođene” ovog ukrasa, pa je stoga najbolje, (ukoliko financije dozvole), upotrebiti ROCO izvedbu BR 260 koja je ne samo identična našim 2133 odnosno 734, već je i u tehničkom smislu i u detaljima najbolje što se može naći na tržištu. U tom slučaju dovoljno je odstraniti staru boju i lokicu prelakirati bilo u onu JŽ zeleno-plavu, bilo u crveno-narančastu sa početka HŽ ere. U slučaju da se u nekoj ladici još uvijek nalazi neka stara „flajšmanica“ ili „merklinka“, poželjno je makar djelomično odstraniti nepotrebnu ukrasnu lajsnu. Sve ovo gore napisano vrijedi i za N, bilo da se radi o Minitrixu ili o Fleischmanu.

Image
Fleischmann model iz 70-ih: ukrasna linija djelomično odstranjena

Image
Najljepše je prelakirati Roco BR260

Image
Inspiracija za N-aše.

Re: Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

06 Nov 2012, 23:52

Stvarno mi je ova Roco Hž prekrasna... :DREAMY

A Cargo DB verzija se danas može naći za stvarno sitne novce.

Mislio sam stati na dvije EMD Hž lokse, a vidim da će ipak biti i treća Hž diesel... :doh:

A da ne kažemo da i V260 ima fora zvuk... :whistle:

Re: Modeli dizel-lokomotiva sa prostora bivše YU

07 Nov 2012, 06:07

Ja imam jednu V60, i sudbina joj se zna! :lol: ... samo da mi dođe ejrbraš. :)

Malo o pravoj HŽ 2133: One su bile jedne od najboljih manevri na HŽ-u! HŽ je nekoliko tih lok. nabavio polovne iz Njemačke ( :think: ). Kada su došle bile su kao nove, sve fino održavano, a prošle su puno kilometara. Te lokomotive su poslane na obnovu u Gredelj. Iz Gredelja su se vratile u katastrofa stanju. :cry: :(
Post a reply