Modeli vagona s autonomnom rasvjetom i kako je to riješio Vlatko Delgalo
Posjetitelji nedavnih Susreta modelara u Zagrebu imali su priliku vidjeti i jedan posebno zanimljiv izložak - modele vagona u N mjerilu s autonomnom rasvjetom. Svoje rješenje, koje zaslužuje poseban osvrt, predstavio je modelarski kolega Vlatko Delgalo.
Ideja o rasvjeti vagona je prilično stara - kaže Vlatko. - Roco je davno imao rješenje. no mnogi modelari složili su se da takva rješenja nisu bila zadovoljavajuća. Mana je bila što je napajanje preko kotača bilo nestabilno te je rasvjeta često titrala. Kasnije se to djelomično doradilo, ali je i dalje ostao problem otpora kotrljanju kotača koji je stvarao kontakt. Tako već par vagona lokomotiva nije mogla povući na uzbrdicu. I na kraju vlak stigne u stanicu, stane, napon u pruzi je 0 i vagoni su ponovno u mraku. A spomenimo i to da je jakost rasvjete isto tako ovisila o naponu u pruzi. Bio je to povod da se upustim u razvoj rasvjete vagona neovisne od napona u pruzi. Ima tome više godina. Danas ima i gotovih rješenja na pripremljenim letvama za rasvjetu čak i u Z formatu. Digitalija je otvorila nove mogućnosti. No ja ovdje govorim o analogiji u N formatu koji ima dodatni problem, a to je skučenost prostora.
Nema tome dugo da su led žaruljice koje smo mogli nabaviti bile fi 5 mm, relativno glomazne za N i k tome iziskivale napon od 3V. Dakle 2xAA baterije. Ali bilo je i to obećavajuće u odnosu na žaruljice sa žarnom niti kojma je trebala veća voltaža, pa su stoga i bile spojene na trafo do 0-14V. Prvo ozbiljnije rješenje napravio sam pronalaskom 3V baterije MN11 koja je bila upola kraća od jedne AA, te se mogla ugraditi u prvi poštanski vagon i dalje serijski kroz vagone povlačiti kablove, a tada su se već pojavile i gotove letve sa po 8 kvadratičnih led dioda, prethodnice smd led, koje su se mogle razdvojiti po dvije. Rad je konačno urodio plodom. Tada je uslijedio test - koliko dugo će baterija izdržati. Izvrsno! Do sada oko 30 sati rada, što je realno i više nego dovoljno budući da isti vagon ne gledamo toliko dugo već periodički. Tako, koliko ja realno vozim, baterija mi traje i nekoliko godina.
To se sve odigravalo na ravnoj probnoj letvi. I onda je nastao problem. Kad se vlak počeo kretati u krivinama na maketi vagoni su počeli iskakati. Između vagona je krutost žice bila prevelika, te bi kretanje prednjeg vagona uzrokovalo silu koja bi zbog krutosti žice izbacilo idući vagon iz tračnica. Veliki korak unatrag. Uspio sam pronaći minijaturne dvopinske konektore sa iznimno tankim i elastičnim vodičima i to sada funkcionira, ali ima dvije mane – prikapčanje se vrši pincetama, a i vrlo su skupi. U međuvremenu je razvoj baterija od 3V na našu sreću tekao brzo i lako su dostupne na tržištu. Automatska garažna vrata i rampe na objektima sa daljinskim podizanjem nama modelarima donijeli su spasonosno rješenje. Razvoj gumbaste baterije svega 2 mm debljine omogućuje da se mogu sakriti ispod svakog pojedinačnog vagona da se ne remeti interijer. Prekidači se mogu naći već od 3×7 mm, iako sam kasnije pronašao još jednostavnije rješenje bez prekidača - pomoću magneta. Može i u kombinaciji sa reed relejem, a i novija varijanta bez njega. Smd led se također danas može povoljno naći u raznim varijantama i prikladnim hladno bijelim ili retro žutim bojama i oblicima.
I tako, razvoj autonomne rasvjete vagona došao je do faze da svaki modelar danas može samogradnjom za malo novaca, ali ponešto uloženog truda, napraviti izvrsnu rasvjetu svojih putničkih vagona i u N mjerilu - zaključuje Vlatko.
Slijedi nekoliko fotografija: