Priča kreće ovako...
U ranim 90-im nismo imali digital, a mene je strašno kopkalo kako napraviti rasvjetu da lokomotiva ne mora ići 200 na sat da bi svijetlila.
Tada nisu postojale sve današnje bijele LEDice, već samo zelena/crvena/žuta.
Najmanja je bila promjera 3mm.
Mjerenjem po njoj, shvatio sam što mi treba. Jedino nisam znao kako doći do toga.
Prvo, trebala je biti promjera 1,8mm.
To sam riješio tako da sam u mini bušilicu stavio LEDicu i brusio, brusio... do potrebnog promjera.
Naravno da sam ih potrgao nekoliko, ali na kraju od 10-ak njih, uspio sam napraviti 4 koje su bile OK.
Tada je ostao problem vodova. To sam odmah zaključio da ću odraditi sa lak-žicom.
Sve to izgledalo je ovako:
Sa obojanom lak žicom:
Nakon ugradnje, to je izgledalo ovako:
I u radu:
Električki dio je bio zanimljiv.
Pokušavao sam sa otpornicima i zener diodama, tranzistorima, stabilizatorima napona...
Sve to je radilo, ali od 5-6 V pa na više.
Ja sam htio bolje...
I nakon dugih razmišljanja, sjetio sam se gdje griješim.
Ja sam stalno upravljao naponom, a LED voli konstantnu struju.
Za struju u tom električkom krugu logično rješenje je:
Motor!
Prvo, on treba veliku struju za pokretanje.
Drugo, struja je nakon pokretanja uvijek značajna.
Dalje je bilo lako. Staviti serijske diode koje će raditi poznati pad napona i dio struje preusmjeriti
kroz LEDice.
U shemi to izgleda ovako:
Kao što ste mogli vidjeti u prva dva filmića, glavna prednost ovakvog spoja je da lokomotiva mora prvo
zasvijetliti, da bi krenula.
Isto tako, ako struju (regulator) držimo pred pokretanje, svijetla su upaljena a lokomotiva stoji.
Obzirom da je struja poprilično podesiva kroz motor, može se napraviti da loksa svijetli kojom god želite
svjetlinom (kao recimo pod "pozicijama"), a kada ćete krenuti svijetliti će punom jačinom.
I ono naj-naj bitnije, kada zasvijetli, više nije bitno da li (uopće
) vozimo 0,1 ili 200 na sat.
Nije kao digital, ali je za ono doba meni bilo "kao avion"...
PS
Ako će netko koristiti ovo u praksi, onda ću mu objasniti kako izračunati otpornik i broj serijskih dioda,
jer to ovisi o FWD naponu LEDica - a sve su drugačije...