Zadnji puta smo 2063 startali zvučno i pokrenuli par milimetara.
No, sada je vrijeme da ju se vozi "za ozbiljno".
Više-manje, svo znanje koje sam skupio sa digitalizacijama ovdje mi nije previše pomoglo.
Ovaj mehanotehnikin motor ima svoje realne limite, koje se naprosto ne mogu zaobići.
Sama mehanika lokomotive također je poprilično zahtjevna.
Ne vozi isto naprijed/nazad niti ravno/u skretanje, tako da sam imao barem 4 nezavisna faktora koji jako utječu na konstantnost vožnje.
Vrtio sam se u krug dosta vremena.
Prvo sam nadobudno mislio da će sa BEMF-om sve riješiti za 5 minuta. Kada sam ju počeo voziti, dešavale su se čudnovate stvari. Skakala je, sumanuto ubrzavala, cukala...
Tipično ponašanje mehanotehnikinih motora, koje sam susreo u brojnim, istina H0, ugradnjama. Nadao sam se da je za N drugačije, no...
Bez kontrole broja okretaja elektromotora (BEMF), radila je tiho i glatko.
Međutim, podesiti startni napon bila je naučna fantastika.
Ponekad nije krenula sa zadanim naponom, da bi drugi puta sa tim istim naponom išla već nekom srednjom brzinom.
Kada uz sve to još pokušate tu kretnju sinhronizirati sa zvukom, dobili ste previše varijabli da bi bilo realno se nadati uspjehu.
Mijenjao sam startni i krajnji napon, pa točku srednje brzine, pa pokušao mijenjati brzinu hiperbolnim vrijednostima porasta brzine, pa čak i logaritamski...
I sve je to nekako funkcioniralo u 4 od 5 puta. A onda je 5. puta, ona odvozila "po svome", krenula a zvuk lera još uvijek je trajao, ubrzala kao na utrci 402m a kod kočenja se ukopala.
Sve to je značilo samo jedno. Zanemariti sva iskustva i savjete i krenuti logički protiv stroja.
Samo je jedan način za nadvladati mehaničke nesavršenosti a to je – Sila – Force – kao što kaže Jedi u Ratovima Zvijezda
U našem slučaju, to je veliki okretni moment koji će jednostavno nadvladati sve nesavršenosti i brutalnom silom napraviti da je snaga okretanja kardana barem duplo veća od svih opterećenja koji im se opiru.
Da ne postanem naporan za čitanje, neću vas daviti sa protokolom podešavanja, već samo principima.
Dakle, to se naravno radi PWM upravljanjem i iznosom struje u jedinici vremena kojom se elektromotor pokreće.
Nakon postepenog dizanja struje do maksimalnih mogućih vrijednosti, elektromotor je shvatio što mu želim reći i više uopće nije bilo bitno da li vozi u zavoj ili ravno, sa kompozicijom ili bez...
To je bilo fora dok je vozila, no naravno da je zbog toga postojala i loša strana, a to je da su se čula glasna zujanja iz nje, glasnija od samog zvuka koji želimo.
Isto tako, pretpostavio sam da tolika strujna kompenzacija mora imati ozbiljne popratne pojave, pa sam ju ostavio da vozi par minuta, da vidim sa čime se borim i kako će se ponašati.
Nakon zaustavljanja, permanentni magnet je bio usijan. Moram priznati da sam očekivao probleme na drugim mjestima, no i ovo je bio znak za ponovno prepodešavanje.
Sada je došao na "naplatu" sav onaj rad kod mehanike, jer sam zbog manjeg otpora okretanja, mogao značajno smanjiti struju i vremensko trajanje kompenzacije. Sada sam išao na najmanju vrijednost na kojoj ona pouzdano vozi.
Nakon dosta proba i podešavanja, vozila je 10-ak minuta i sada je bila samo topla. To je bio znak da je posao sa elektromotorom gotov. Slijedilo je završno podešavanje startne-srednje-krajnje brzine, inercija i sinhronizacija sa zvukom.
Kakvi su rezultati?
Procijenite sami. Evo najokrutnijeg testa.
Usporediti ćemo je sa – pravom!
Prvo kad je sama
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S1smP7Y_rd4[/youtube]
Evo to sa modelom:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IUGbFTGCVts[/youtube]
Obratite pažnju, na početku kretnje se čuje kako se elektromotor "glasno buni" protiv vrlo spore vožnje.
Još jedna informacija. Fotić je cca 10cm od lokse. Na udaljenosti od 40-ak cm, to se više ne čuje. Mislim da se neće čuti niti u normalnom okruženju, sa minimalnom pozadinskom bukom.
Evo iste scene, ali sa "vraćanjem" položaja (notch-a) prije i većom inercijom
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cXxLVBqDthU[/youtube]
Kada su u igri stotine tona:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WgnjfBn-Zr8[/youtube]
Evo mog pokušaja da to izgleda slično:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gu47SYXH9x4[/youtube]
Slijedi pokazivanje njene solo vožnje, kada je sama.
Malo vožnje dužim krajem, pa malo kočenja iz notch 1
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uxDjvcjbUBE[/youtube]
Isto to kraćim krajem, uz kočenje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=irSuCRSBg68[/youtube]
Na kraju, postoji i video koji ju pokazuje sa svih 8 položaja prema gore i prema dolje, i sa svim funkcijama, no ne mogu ga prikazati jer je kolega koji mi je pomagao napravio nekoliko grešaka, kojih sam postao svjestan tek kada sam došao doma.
Prilikom držanja fotića, prst je stavio baš na mikrofon pa se ništa ne čuje i toliko je snimak van fokusa da se ne razaznaju svijetla postolja od prednjih svjetala, recimo...
Obzirom da to mogu snimiti sam sa stalka, to ću lako ubrzo popraviti.
Eto mi izgovora da ju još malo vozi(ka)m