Ovih dana sam odlučio dovesti tračnice u red. S obzirom da su dosta oksidirale, uklanjanje podebljeg sloja oksida uz pomoć polir paste i krpice bio bi prenaporan i preopsežan posao.
Iz tih razloga nabavio sam dvije vrste brusnog papira gradacije 1200 i 2000.
Attachment:
jzzevt.jpg [ 94.74 KiB | Viewed 13679 times ]
Koristio sam Bosch brusilicu
Attachment:
xeexir.jpg [ 223.16 KiB | Viewed 13679 times ]
Vrlo često proizvođači setova za poliranje upozoravaju kako brzina okretaja motora kutnih i rotacionih brusilica, bušilica ne smije prelaziti brojku od 3000 okretaja u minuti. Razlog tomu je što bi zbog jako dobrog prijanjanja materijala(i velike površine) bila stvorena dovoljna temperatura da prekali kovinu koja se polira odnosno dođe do "kurenja metala". U tom slučaju šteta je trajna.
Prvo sam rabio brusni papir gradacije 1200.
Brusilica koju sam ja rabio ima raspon broja okretaja od 7000 - 12000 min
-1. Iako su cifre višestruko veće od preporučene (dopuštene) to ne znači da se s takvim alatom ne smije brusiti. Naime radi se o tome da oksidi imaju znatno veća mehanička svojstva od kovine u elementarnom stanju od koje je sačinjen (kemijski sastav).
Razlog oksidacije je kemisorpcija. Kemisorpcija je fizikalno kemijska pojava kod koje se čestice iz zraka (CO
2, H
2O, O
2...) prikupljaju na površini (fizikalna pojava van der Waalsove sile, razlika polova nabijenih čestica iz atmosfere koja je dodatno izražena ukoliko je pruga pod DC strujom) i kemijski reagiraju s kovinom jer bakar ima svojstvo da reagira sa navedenim kemijskim spojevima kako bi svoj el. potencijal sveo na nulu. Kada se prevuće monomolekuralnim slojem oksida više kemijski ne reagira, ali ni ne provodi električnu energiju. To je zbog toga što je za svoju oksidaciju bakar potrošio slobodne e
- koji su potrebni za prijenos električne energije.
S obzirom da sam pobliže objasnio problematiku kako i zašto nastaju oksidi. Sada ću obrazložiti svoj postupak rada. Prilikom poliranja imao sam na umu da će mi brzina okretaja motora brusilice uvjetovati način rada. Zbog toga prilikom brušenja brusilicu nisam " tiskao" već sam je pustio da svojom masom prijanja na tračnice. Nisam se dugo zadržavao na jednom mjesto već sam imao brze prolaze po šini koje sam ponavljao nekoliko puta.
Do kurenja metala nije došlo iz 3 razloga:
1. površinu koju sam polirao nije bila velika (nije se generirala velika količina topline)
2. sama šina gledana u poprečnom presijeku je prilično debela (toplinski kapacitet nije premašen)
3. bakar je dobar vodič topline
Kako se je brusni papir trošio tako sam postepeno povećavao brzinu do 12000 o/min.
Attachment:
dqjezc.jpg [ 165.78 KiB | Viewed 13679 times ]
Oksidirana tračnica
Attachment:
20fub2p.jpg [ 264.13 KiB | Viewed 13679 times ]
Prikaz razlike poliranja (brušenja)
Attachment:
10zqpw2.jpg [ 168.04 KiB | Viewed 13679 times ]
U potpunosti istretirana tračnica brusnim papirom gradacije 1200
Attachment:
33k8w2g.jpg [ 255.26 KiB | Viewed 13679 times ]
Usporedba novije i polirane tračnice
Attachment:
2h6a58i.jpg [ 165.14 KiB | Viewed 13679 times ]
Nakon što sam sve tračnice brusio brusnim papirom gradacije 1200 sve sam još u par poteza ispolirao sa brusnim papirom gradacije 2000.
Tračnica gdje sam odradio "finiš"
Attachment:
33paijl.jpg [ 139.66 KiB | Viewed 13679 times ]
Ovaj način sređivanja tračnica nije potrebno često raditi. Jednom kada do ovog stanja dovedete zapuštene tračnice dovoljna će biti pasta da se problem rješi ako negdje lokomotiva štuca. S ovim tračnicama imao sam problema gdje su zbog oksida frcale iskre
do te mjere da je to ne samo ružno bilo za vidjeti već može doći i do požara.
Ako ima pitanja tu sam.