Switch to full style
Post a reply

Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 17:40

Mnogi modelari s ponosom pokazuju svoje modele vojnih vlakova, vagona s teretom za vojne potrebe ili željezničkih vozila za oružanu borbu. Pa mislim da ne bi bilo loše malo sustavnije obraditi ovu temu.
Od svog nastanka kao oblika kopnenog prijevoza željeznica se koristila i još se koristi i u vojne svrhe. Njezino značenje naročito dolazi do izražaja neposredno prije rata i tokom rata - za mobilizaciju i koncentraciju vojnih snaga, za logističku potporu ratnih operacija u oba smjera (pozadina - bojište - pozadina), ali i za oružanu borbu. Također se željeznica koristi za vojni prijevoz i u mirnodopsko vrijeme.
Najprikladnija podjela vojnih vlakova izgledala bi ovako:
1. VOJNO-TRANSPORTNI VLAKOVI
- vlakovi za prijevoz tereta za vojne potrebe
- vlakovi za prijevoz vojnih osoba
- vlakovi za prijevoz ratnih zarobljenika
2. VLAKOVI ZA ORUŽANU BORBU
- oklopni vlakovi
- željezničko topništvo (artiljerija)
3. VLAKOVI ZA POSEBNE NAMJENE
- sanitetski vlakovi
- specijalni vlakovi

Vojno-transportni vlakovi

VLAKOVI ZA PRIJEVOZ TERETA ZA VOJNE POTREBE služili su i služe za prijevoz oružja, municije, goriva, maziva, rezervnih dijelova, hrane, medicinskog materijala i drugih potreba za oružane snage. Za prijevoz se koriste zatvoreni i/ili otvoreni vagoni različitih tipova, ovisno o vrsti tereta. Za prijevoz najtežih oružja (tenkovi, samohodna oružja) koriste se vagoni-platforme velike nosivosti od 6 i više osovina.
Kod sastavljanja modelarske garniture vojnog vlaka, ili pak teretnog vlaka koji ima u sastavu vagone s vojnim teretom, preporuča se uvrstiti putnički vagon za oružanu pratnju.

Tenkovi PzKw VII Königstiger na vagonima-platformama:

Image

Samohotka M-18 Hellcat na specijalnom (tzv. ''tenkovskom'') vagonu na putu u TRZ Bregana, pruga Zagreb - Samobor - Bregana:

Image

Od modela za ovu priliku samo jedan uzorak - Fleischmann:

Image

Re: Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 17:41

VLAKOVI ZA PRIJEVOZ VOJNIH OSOBA mogu se sastaviti od putničkih i/ili teretnih vagona, ovisno o potrebama i mogućnostima transporta u zadanom vremenu.

Njemački vojni vlak s lokomotivom DR 52 na pruzi Kovel - Kijev, 1943. godina:

Image

Povratak američkih vojnika sa ratišta, 1945. godina:

Image

Od modela za ovu priliku set proizvođača Herris - vojni vlak US Army u Njemačkoj:

Image

Re: Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 17:41

VLAKOVI ZA PRIJEVOZ RATNIH ZAROBLJENIKA masovno su korišteni naročito u Prvom i Drugom svjetskom ratu, kao i u nekim oružanim sukobima poslije II. SR. Sastojali su se u pravilu od zatvorenih vagona serije G i najmanje jednog putničkog vagona (po potrebi i više) za zapovjednika vlaka i oružanu pratnju.
Ne postoje modeli tj. kompleti koji bi simulirali takav vlak, ali ga eventualno zainteresirani mogu lako složiti od modela odgovarajuće epohe. Stariji će se prisjetiti filma ''Ekspres pukovnika Ryana'' (von Ryan's Express), gdje je lijepo prikazan jedan takav vlak.

Simulacija prijevoza zarobljenih američkih avijatičara, muzej USAF:

Image

Zarobljeni Nijemci prebačeni u USA imali su udobniji prijevoz:

Image

Na internetu sam našao ovaj detalj s nečije makete ili diorame, simulacija vlaka za ratne zarobljenike:

Image

Re: Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 17:43

Vlakovi za oružanu borbu

OKLOPNI VLAK (eng. Armoured train, fr. Train blindé, tal. Treno blindato, njem. Panzerzug) je željeznički vlak namijenjen za oružanu borbu. Sastoji se od oklopljene lokomotive, nekoliko oklopljenih naoružanih vagona i pomoćnih vagona ili platformi, ili od motornih drezina spojenih u garnituru. Oklopne drezine mogu se koristiti i pojedinačno.
Prvi put se pojavio u Američkom građanskom ratu (1861.-1865.), a zatim je korišten u svjetskim i lokalnim ratovima sve do danas.
Oklopne vlakove i adaptirane oklopljene vagone imala je i bivša JNA sve do potkraj pedesetih godina, a svi su potjecali iz ratnog plijena u II. SR. Završili su u kolodvoru Zaprešić, gdje su godinama stajali na slijepom kolosijeku koji se protezao sve do mosta na Krapini (stariji forumaši će se zasigurno sjetiti tih relikata prošlosti).

Poljski oklopni vlak iz II. SR u muzeju Chabowka:

Image

Oklopljena drezina Steyr iz II. SR. Više njih, s različitom kombinacijom naoružanja, moglo se spojiti u oklopni vlak:

Image

Oklopni vlak vojske Ruske federacije korišten u ratu u Čečeniji:

Image

Za ilustraciju modeli proizvođača Liliput:

Image

Image

Re: Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 17:43

ŽELJEZNIČKO TOPNIŠTVO (ARTILJERIJA) može se smatrati vlakom dok se prevozi prugom, pri čemu je vučeno lokomotivom. Najteža oružja (npr. ''Dora'' 800 mm) prevoze se rastavljena u nekoliko vlakova.
Na paljbenom položaju to više nije vlak već je topničko/artiljerijsko oružje na tračnicama.

Njemački željeznički top K-5 ''Leopold'' kalibra 283 mm:

Image

Model K-5 proizvođača Rivarossi:

Image

Set s topom K-5 proizvođača Lima:

Image

Re: Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 17:46

Vlakovi za posebne namjene

SANITETSKI VLAK (eng. ambulance train, hospital train, franc. train sanitaire, njem. lazarettzug, leichtkrankenzug, rus. sanitarnjij poezd) je jedinica sanitetskog transporta smještena u željezničkom vlaku i naročito opremljena za evakuaciju ranjenih/ozljeđenih i oboljelih, kao i njegu i liječenje tijekom prijevoza. Osigurava udoban smještaj, smanjuje štetne posljedice transporta i omogućuje relativno brzo prebacivanje u sanitetske (zdravstvene) ustanove. Također služi za evakuaciju u slučajevima većih elementarnih nepogoda i nesreća s masovnim žrtvama.
Sanitetski vlak najčešće se povezuje s vojnim potrebama i ratnim djelovanjima, ali se koristi(o) i u mirnodopsko vrijeme (npr. za prijevoz ozljeđenih nakon potresa u Skopju 1963. godine).
U novije doba postoje i specijalizirani sanitetski vlakovi za pružanje različitih medicinskih usluga stanovništvu na terenu tj. na željezničkim kolodvorima (Rusija, Indija, Kina).
Pravni položaj sanitetskog vlaka u ratu uređen je Ženevskom konvencijom za poboljšanje položaja ranjenika i bolesnika u oružanim snagama u ratu od 12. kolovoza 1949. Prema odredbama ove konvencije svi transporti ranjenika i bolesnika moraju biti obilježeni vidljivim znakom Crvenog križa.
Postoje dvije vrste sanitetskih vlakova: stalni i improvizirani.
Stalni imaju specijalno građene ili (češće) adaptirane:
- vagone s operacijskom salom i previjalištem
- vagone za smještaj ranjenih i oboljelih
- vagone za kuhinju
- vagone za ljekarnu
- vagone za praonicu
- vagone za smještaj osoblja
- vagone za smještaj posteljne i ostale opreme
Od osoblja imaju zapovjednika vlaka - liječnika, zatim ljekarnika, logističara, timove za pružanje općemedicinske i specijalističke pomoći, te bolničare.
Improvizirani se sastavljaju prema potrebi, od raspoloživih vagona iz voznog parka (putničkih i teretnih) koji se u tu svrhu provizorno adaptiraju.
Prema potrebi mogu se formirati i sanitetski vlakovi za kupanje i dekontaminaciju vojnog osoblja, te dezinfekciju i dezinsekciju.

Sanitetski vlak US Army u Italiji, 1944. godina:

Image

Sanitetski vlak njemačkog Bundeswehra, poslije II. SR:

Image

I odgovarajući set proizvođača Märklin:

Image

Vlastiti set ponudio je i Roco:

Image

Re: Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 17:47

Još malo modela iz ponude. Liliput je proizveo simulaciju improviziranog sanitetskog vlaka:

Image

Američki sanitetski vlak (proizvođač nepoznat):

Image

LS Models nudi vagon CIWL, valjda za generale koji su dobili kurje oko:

Image

Jedan lijepi set proizvođača Fleischmann:

Image

Re: Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 17:48

Od SPECIJALNIH VLAKOVA koji su služili (i) za vojne/ratne potrebe možda je najzanimljiviji FÜHRERSONDERZUG, specijalni vlak Adolfa Hitlera, pa o njemu vrijedi reći koju riječ opširnije.
Führersonderzug je vrlo često korišten za Hitlerova putovanja Njemačkom i europskim kontinentom, a također je poslužio i kao zapovjedno mjesto oružanih snaga za vrijeme kampanje na Balkanu 1941. godine. Do 1940. godine vlak je nosio ime ''Amerika'', a kasnije je preimenovan u Führersonderzug ''Brandenburg''. Uobičajeni sastav vlaka, prema dostupnim izvorima, izgledao je ovako:
1. Lokomotiva
2. Lokomotiva
3. Oklopljeni vagon s protuzračnim topovima 20 mm (Flakwagen)
4. Vagon za prtljagu
5. Hitlerov osobni vagon (Führerwagen)
6. Zapovjedni vagon s prostorom za konferencije i središtem veze (Befehlswagen)
7. Dodatni zapovjedni vagon za ostalo zapovjedno osoblje (Begleitkommandowagen)
8. Vagon restoran
9. Vagon za spavanje za goste
10. Vagon za spavanje za goste
11. Kupaonica (Badewagen)
12. Vagon restoran
13. Vagon za spavanje za osoblje
14. Vagon za spavanje za osoblje
15. Vagon za novinare (Pressewagen)
16. Vagon za prtljagu
17. Oklopljeni vagon s protuzračnim topovima 20 mm (Flakwagen)
Sastav vlaka mogao se mijenjati, dodavanjem ili izostavljanjem pojedinih vagona prema potrebi.

Führersonderzug u Poljskoj, 1939. godina:

Image

Navodno je Führersonderzug svojedobno radio Märklin, a od prikladnih modela sam našao samo ovaj Lilliputov pressewagen:

Image

Sve u svemu, za ljubitelje vojnih vlakova i vagona nađe se na tržištu podosta različitih modela i setova, pa se uz malo mašte i poneku adaptaciju mogu složiti lijepe kombinacije.

Re: Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 21:45

Sjajno obrađena tema! :clap:

:text-bravo:

Re: Korištenje željeznica u vojne svrhe i modeli

06 Mar 2014, 22:01

Nekoliko fotki iz novije povijesti:
Lekenik V-2001

07 Lekenik 00x10501ds_resize.jpg
07 Lekenik 00x10501ds_resize.jpg (295.85 KiB) Viewed 20176 times
Post a reply