golden_beaver wrote:Dobar dan. Nov sam, ne mogu si objasnit neke stvari vezano uz DCC/digitalizaciju pa ću pitanja postaviti ovdj jer je naslov teme nekak 'najopćenitiji'. Moderatori slobodno premjestite.
Nema potrebe za premještanjem, sasvim je ok jer se na to misli
golden_beaver wrote:Dakle, nije mi najjasnije sljedeće, da krenem od osnova..maketa i modeli na njoj voze DC, znači u tračnicama istosmjerna struja, na motoriću lokomotive isto.
Da, ako se vozi na DC, dakle sa klasičnim ispravljačem.
golden_beaver wrote:E sad, digitaliziram maketu i u lok stavim DCC dekoder. Kakvu struju sad imam u tračnicama a kakvu na motoriću lok? Izmjeničnu ili istosmjernu?
Izmjenična struja je na tračnicama i svim ulaznim dijelovima svih dekodera, za bilo što.
Struja je pravokutnog oblika u kojem je informacija o "naredbi" što treba tko raditi.
Zatim u svakom dekoderu postoji diodni ispravljač pa poseban dio za motor i poseban dio za svaki funkcijski izlaz.
Dakle, u dekoderu, iza ispravljača je cca15V istosmjerno.
Kada zadamo upravljačem komandu, adresa 3 - pola brzine - pali svjetlo, tada svi dekoderi dobiju
tu naredbu, ali samo onaj koji ima upisanu adresu 3 će to izvršiti, jer mikroprocesor očitava vrijednost
koja je ista sa zadanom.
Tada motorni dio dobije 7,5V, a elektr. preklopka spojena na svjetla uključi struju.
I mi imamo model koji vozi sa pola brzine i upaljenim svjetlima.
(Malo pojednostavljeno - principjelno)
I tu je glavna prednost digitala.
Od 100 lokomotiva, 100 vagona, 100 signala, 100 skretnica... mi možemo upravljati sa svakom
pojedinačnom funkcijom.
golden_beaver wrote:Nadalje..kad kupujem novu lok, iz webshopa recimo, i mogu birati između AC i DC, to nema veze sa digitalizacijom, jel tako, nego se odnosi na analogno upravljanje? Čiji ono modeli sve voze samo AC, Märklin i Lima ak se ne varam? Međutim da li je taj izbor između AC i DC važan kasnije za eventualnu digitalizaciju? Odnosno u kojem slučaju bih kupio AC loksu?
AC lokse su predviđene za Maerklin. On vozi u drugačijoj konfiguraciji od ostalih.
DC modeli imaju lijevu i desnu tračnicu kao vodiče. (Kao postojeći Mehano)
Maerklin ima u sredini pragova jedan pol, a oba dvije tračnice kao drugi. Po sredini odozdola kliže velika "skija".
To ima za posljedicu jedan ozbiljan problem, a to je prolaz preko skretnica. To su riješili tako da je "češalj" na skretnici još više povišen iznad same tračnice, što je opet otvorilo novi problem. Za takvu vožnju vijenci kotača moraju biti veći, da lokomotiva ne ispada na skretnicama.
Ovo sam sve napisao da bih istaknuo razliku kupovine AC od DC lokomotive, gdje su razlike:
AC je uvijek skuplji, zbog svega navedenog dodatnog.
Kod novijih tračnica 2.1mm i niže (Roco Line, Geo Line, Peco, Tillig...) vijenci kotača često mogu "lupati" po pragovima,
jer su povišeni.
Lijevi i desni kotači su kratko spojeni, jer je lijeva i desna strana kontakata je na matičnoj ploči modela kratko spojena
Skiju treba demontirati i prespojiti, jer je nemoguće voziti sa njom, zbog kratkog spoja na DC skretnicama.
Ja imam nekoliko konvertiranih AC na DC modela, no ovo se mora odraditi.
Eto, za početak toliko...
EDIT: vidim da me Bosphorus pretekao u pisanju...