Uputa za izradu kalupa za ljevanje metala (cink, kositar, olovo) u silikonskom kalupu iz ELASTOSIL M 4470 (katalizator T40), za temperature do 300°C (kratkotrajno i do 380°C), proizvođača »Samson« Kamnik
Napisao: Jani (N-amater) Prijevod sa Slovenskog: ŽESAttachment:
jani1.jpg [ 100.8 KiB | Viewed 6711 times ]
1. Za početak trebaš pramodel (predmet koji želiš umnoziti), lego-kocke i plastelin.
Attachment:
jani2.jpg [ 75.15 KiB | Viewed 6711 times ]
2. Plastelin lijepo razvaljaj kao tijesto, do debljine od oko 1 cm.
Attachment:
jani3.jpg [ 103.53 KiB | Viewed 6711 times ]
3. Plastelin obreži i uokolo počni graditi ogradu od Lego kocaka. Osim toga, postavi gore i tvoj pramodel kako bi znao potrebnu veličinu kalupa.
Attachment:
jani4.jpg [ 120.32 KiB | Viewed 6711 times ]
4. Nikako ne zaboravi napraviti vodilice koje služe kao precizni spoj gornjeg i donjeg dijela kalupa. Možeš ih izraditi utiskivanjem drške modelarskog noža ili sličnim, ali nikada sve do do podloge.
Attachment:
jani5.jpg [ 103.84 KiB | Viewed 6709 times ]
5. Iz plastelina napravi lijevak kroz koji se lijeva metal, a možes napraviti i malo podignuti dio na koji će doći ljevak.
Attachment:
jani6.jpg [ 138.21 KiB | Viewed 6709 times ]
6. Lijevak prereži po dužini na dvije podjednake polovine i jednu stavi u kalup, tako da tanji dio dodiruje pramodel
Attachment:
jani7.jpg [ 109.22 KiB | Viewed 6709 times ]
7. Ogradu kalupa “sazidaj” do potrebne visine.
Attachment:
jani8.jpg [ 140.5 KiB | Viewed 6709 times ]
8. Još jednom provjeri dali su svi spojevi sa ogradom zabrtvljeni i postavi pramodel. Čini ti se da sam pramodel stavio naopako? Da, to je točno, jer kad bi ga postavio onako kako je slikan radi veličine, nebih ga mogao izvaditi iz kalupa jer je isti tvrd i neelastičan i oštetio bi se prilikom vađenja odljevka. Zato sam pramodel okrenuo i lagano ga utisnuo u plastelin.
Attachment:
jani9.jpg [ 108.38 KiB | Viewed 6709 times ]
9. Pripremi silikonski kaučuk I zalij ovu polovicu kalupa, a drugi dio lijevka spremi.
[attachment=0]jani10.jpg[/attachment
10. Za nešto vise od 4 sata kalup već možes otvoriti i odstraniti plastelin. Jedino polovicu lijevka ostavi na svom mjestu. Na slici se lijepo vide i vodilice.
11. Očisti “višak” silikona koji se razlio oko pramodela, a na postojeću polovicu lijevka stavi onu drugu polovicu. Sve dobro provjeri i premaži (kist), specijalnim premazom ( “Samsonov” ločevalec), odnosno običnim vazelinom iz apoteke. To je neophodno da se dvije polovine kalupa nebi međusobno zaljepile.
12. Podigni Lego-ogradu do potrebne visine i pripremi dovoljnu količinu silikona da bi napunio kalup i prekrio i pramodel i lijevak.
13 Sad je najbolje kalup ostaviti da se stvrdne preko noći, jer ako ćeš se žuriti to će u unutrašnjosti kalupa biti još nestvrdnutih mjesta.
14. Iz kalupa odstrani pramodel i lijevak.
15. – Kalup je gotov, ali nedostaje još jedna vrlo važna stvar, a to su izračnice, (označene crvenim kružićima). Budući da je kalup prilično tvrd, to se izračnice rade tako da se jednostavno izvrtaju sa svrlom ne debljim od 0,5 mm i to na svim onim dijelovima gdje bi se mogao zadržati zrak, odnosno zračni mjehurić. Obično su to dijelovi koji “srše” prema gore, kutovi, duboko ulegnuta mjesta. Ukoliko se upotrebe svrdla većeg promjera, to postoji opasnost da se manja količina metala ulije u izračnicu, što se kasnije može odstraniti, ali nije preporučljivo jer može dovesti do oštećenja kalupa. Nikada ne radi prevelike rupice, ali ni previse: jednostavno napravi prvi uljev i on će ti pokazati dali postoje kritična mjesta gdje se zadržava zrak. Ukoliko je potrebno na takova se mjesta izvrtaju nove izračnice.
16. Kalup je već spreman za uljevanje, ali je još potrebno „pobrašniti“ ga lagano sa talkumom (OBAVEZNO); višak talkuma odstraniti puhanjem.
17. Da se kalup nebi savinuo pri uljevanju, najbolje je upotrebiti lesonit koji ima rebrastu pozadinu. Upravo se ta rebrasta pozadina okreće prema kalupu kako bi višak zraka lakše mogao izaći iz kalupa.
18. Materijal koji uljevamo ima vrlo visoku temperaturu i zato je potrebno pridržavati se nekih pravila:
-Kalup pričvrsti u paralelnu stegu, (“šrafštok”) ili neku sličnu napravu koja je otporna na temperature.
-Gornji dio kalupa učvrsti sa stegama.
-Kalup dobro fiksirati kako se rastopljeni metal nebi razljevao na spojevima.
-Poslije uljevanja ne dodiruj kalup najmanje 10 do 15 minuta (ovisi o količini metala).
19. – Za pripremu slitine upotrebi leguru cinka koju možeš nabaviti u Bauhaus-u ili sličnoj trgovini. Postoje legure sa različitim omjerima cinka, kositra i olova, a o tome što ljevamo ovise i omjeri pojedinih metala. Za utege, rezervoare i sl. bolja je veća količina olova, dok se za noseće dijelove upotebljava slitina sa velikim udjelom cinka. Mali dijelovi kao odbojnici, trube i sl. zahtjevaju veći postotak kositra.
Slitinu grijemo na plinskom plameniku, u najgorem slučaju na plinskom štednjaku, a kad je dovoljno rastopljena jednostavno ulijemo u kalup.
20. Pričekaj da se slitina ohladi, otvori kalup i tvoj prvi odljevak je tu. Ali ako nije baš najbolji ili nisi zadovoljan, to ga jednostavno pretopi i ponovi sve ispočetka.
21. Iako se kalup otvara kad je već slitina ohlađena, ipak je još temperatura odljevka prilično visoka. Zato izvadi odljevak uvijek uz pomoć kliješta ili pincete.
22. Ovako izgleda “pramodel” i odljevak u metalu već zaštićen sa temeljnom bojom.
Još nekoliko primjera već gotovih kalupa ( i uputa) koje mi je pokazao moj prijatelj i “učitelj” tehnike ljevanja ŽES.Primjer kalupa za ljevanje okretnog postolja za vagon. Maske sa strane bi se uništile prilikom vađenja odljeva iz kalupa.
Trik: u kalupu izbuši po dvije rupe sa svake strane, naravno obok same maske. U te rupe se stave plastične ili metalne vodilice koje će stranice maske držati u pravoj poziciji. Izreži sa skalpelom dijelove maske kao na slici: po odstranjenju maski odljevak se lagano izvuče iz kalupa
Primer 4 djelnega kalupa
Pramodel napuniš sa plastelinom i staviš ga na plastelinsku podlogu. Zaliješ sa silikonom. Odstaniš unutrašnji dio, premažeš vazelinom. Zaliješ silikonom. Ostraniš sredinu, pa i nju zaliješ. Na kraju sve zajedno zaliješ sa silikonom, da bi dobio »poklopac«.
Ne zaboravi napraviti vodilice koje će sve dijelove držati zajedno kad se kalup zatvori.
Manji kalupi – za manje dijeloveEvo još dva primjera mojih prvih malih kalupova i gotovih dijelova.
(Obavezno se pridržavaj svih već napisanih pravila)
1. Pripremio sam podlogu iz plastelina, izradio lijevak i jednu polovicu pričvrstio na podlogu.
Lagano sam utisnuo pojedine dijelove koje sam želio kopirati. Izradio sam malo »plosnati« lijevak, jer nema potrebe za »debelim« kalupom – budući da su dijelovi vrlo mali.
2. Za uljevanje slitine od donjeg dijela ljevka pa do pojedinih dijelova sam u prvoj varijanti upotrebio plastelin, a u drugom primjeru žicu, kakovu i obično uporabljavam za izračnike kod »običnih« silikonskih kalupa.
3. Nakon izrade drugog dijela kalupa, potrebno je izvrtati rupice (ja sam uporabio fi 0,4 mm), na svim dijelovima gdje se lako zadržava zrak, jer u suprotnome, kalup se neće popuniti u cjelini.
4. Prvi odlitci! Lijepo se vidi gdje još nedostaju izračnice, ali i to da je »žica« bolja za izradu kanala, po kojima teče rastopljena slitina. Kod kanala napravljenih iz plastelina (slika lijevo), morao sam iste malo popraviti, jer nisu dovoljno glatki i jednaki.
5. Kad sam povečao kanale i izbušio još nekoliko izračnica, rezultat je bio zadovoljavajući; skoro svi odljevi su bili u redu.
Na slici se također vidi, da se može dogoditi da se rastopljeni metal razlije i obok predviđenih kanala, ukoliko kalup nije dovoljno pritisnut.
6. Koliko su veliki pojedini odljevi lako je vidjeti na ovoj slici
Zaključak: praktično se može napraviti svaki i najmanji odljev (spojnice, trube, kuke...) za potrebe modela čak i u mjerilu 1:160, kod večih mjerila uistinu nebi trebalo biti problema
Želio bih još jednom ponoviti neka osnovna pravila:
Pazi na temperaturu, ništa ne primaj rukama (klješta ili pinceta), ne žuri se i budi pažljiv i točan (precizan).
Kalup se ne može svijati, već je tvrd! Zato treba uvijek paziti da se kalup tako konstruira kako bi se odljevi lako mogli izvaditi. Svi dijelovi odljeva koji su bilo kako zalveni ili pri kraju kalupa, zasigurno će prilikom izvlačenja oštetiti kalup.
Uzdignuti rub, koji nastane kod izrade kalupa (i gore i dolje uz Lego »ogradu«) obavezno treba ukloniti, da se dobije ravna površina, na koju prilježe nalega zaštita – lesonit, koja istovremeno odvodi zrak iz izračnica.
U kalupu možeš bušiti rupice, možeš ga i rezati prema potrebi. Rupice će biti trajne i neće se začepiti jer je silikon tvrd. Ne pravi prevelike izračnice – dovoljne su 0,4 do 0,5mm .
Pripremio, Jani Tekavčič (N amater)Ljubljana, lipanj 2013
Prijevod: ŽES