It is currently 21 Nov 2024, 17:56

All times are UTC + 1 hour





Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
  Previous topic | Next topic 
Author Message
PostPosted: 09 Jun 2013, 17:54 
Offline
User avatar

Joined: 15 Apr 2012, 13:39
Posts: 204
Location: Austrija
Uputa za izradu kalupa za ljevanje metala (cink, kositar, olovo) u silikonskom kalupu iz ELASTOSIL M 4470 (katalizator T40), za temperature do 300°C (kratkotrajno i do 380°C), proizvođača »Samson« Kamnik

Napisao: Jani (N-amater) Prijevod sa Slovenskog: ŽES


Attachment:
jani1.jpg
jani1.jpg [ 100.8 KiB | Viewed 6712 times ]


1. Za početak trebaš pramodel (predmet koji želiš umnoziti), lego-kocke i plastelin.

Attachment:
jani2.jpg
jani2.jpg [ 75.15 KiB | Viewed 6712 times ]


2. Plastelin lijepo razvaljaj kao tijesto, do debljine od oko 1 cm.

Attachment:
jani3.jpg
jani3.jpg [ 103.53 KiB | Viewed 6712 times ]


3. Plastelin obreži i uokolo počni graditi ogradu od Lego kocaka. Osim toga, postavi gore i tvoj pramodel kako bi znao potrebnu veličinu kalupa.

Attachment:
jani4.jpg
jani4.jpg [ 120.32 KiB | Viewed 6712 times ]


4. Nikako ne zaboravi napraviti vodilice koje služe kao precizni spoj gornjeg i donjeg dijela kalupa. Možeš ih izraditi utiskivanjem drške modelarskog noža ili sličnim, ali nikada sve do do podloge.

Attachment:
jani5.jpg
jani5.jpg [ 103.84 KiB | Viewed 6710 times ]


5. Iz plastelina napravi lijevak kroz koji se lijeva metal, a možes napraviti i malo podignuti dio na koji će doći ljevak.

Attachment:
jani6.jpg
jani6.jpg [ 138.21 KiB | Viewed 6710 times ]


6. Lijevak prereži po dužini na dvije podjednake polovine i jednu stavi u kalup, tako da tanji dio dodiruje pramodel

Attachment:
jani7.jpg
jani7.jpg [ 109.22 KiB | Viewed 6710 times ]


7. Ogradu kalupa “sazidaj” do potrebne visine.

Attachment:
jani8.jpg
jani8.jpg [ 140.5 KiB | Viewed 6710 times ]


8. Još jednom provjeri dali su svi spojevi sa ogradom zabrtvljeni i postavi pramodel. Čini ti se da sam pramodel stavio naopako? Da, to je točno, jer kad bi ga postavio onako kako je slikan radi veličine, nebih ga mogao izvaditi iz kalupa jer je isti tvrd i neelastičan i oštetio bi se prilikom vađenja odljevka. Zato sam pramodel okrenuo i lagano ga utisnuo u plastelin.

Attachment:
jani9.jpg
jani9.jpg [ 108.38 KiB | Viewed 6710 times ]


9. Pripremi silikonski kaučuk I zalij ovu polovicu kalupa, a drugi dio lijevka spremi.

[attachment=0]jani10.jpg[/attachment

10. Za nešto vise od 4 sata kalup već možes otvoriti i odstraniti plastelin. Jedino polovicu lijevka ostavi na svom mjestu. Na slici se lijepo vide i vodilice.

Image
11. Očisti “višak” silikona koji se razlio oko pramodela, a na postojeću polovicu lijevka stavi onu drugu polovicu. Sve dobro provjeri i premaži (kist), specijalnim premazom ( “Samsonov” ločevalec), odnosno običnim vazelinom iz apoteke. To je neophodno da se dvije polovine kalupa nebi međusobno zaljepile.

Image
12. Podigni Lego-ogradu do potrebne visine i pripremi dovoljnu količinu silikona da bi napunio kalup i prekrio i pramodel i lijevak.

Image
13 Sad je najbolje kalup ostaviti da se stvrdne preko noći, jer ako ćeš se žuriti to će u unutrašnjosti kalupa biti još nestvrdnutih mjesta. 

Image
14. Iz kalupa odstrani pramodel i lijevak.

Image
15. – Kalup je gotov, ali nedostaje još jedna vrlo važna stvar, a to su izračnice, (označene crvenim kružićima). Budući da je kalup prilično tvrd, to se izračnice rade tako da se jednostavno izvrtaju sa svrlom ne debljim od 0,5 mm i to na svim onim dijelovima gdje bi se mogao zadržati zrak, odnosno zračni mjehurić. Obično su to dijelovi koji “srše” prema gore, kutovi, duboko ulegnuta mjesta. Ukoliko se upotrebe svrdla većeg promjera, to postoji opasnost da se manja količina metala ulije u izračnicu, što se kasnije može odstraniti, ali nije preporučljivo jer može dovesti do oštećenja kalupa. Nikada ne radi prevelike rupice, ali ni previse: jednostavno napravi prvi uljev i on će ti pokazati dali postoje kritična mjesta gdje se zadržava zrak. Ukoliko je potrebno na takova se mjesta izvrtaju nove izračnice.

Image
16. Kalup je već spreman za uljevanje, ali je još potrebno „pobrašniti“ ga lagano sa talkumom (OBAVEZNO); višak talkuma odstraniti puhanjem.

Image
17. Da se kalup nebi savinuo pri uljevanju, najbolje je upotrebiti lesonit koji ima rebrastu pozadinu. Upravo se ta rebrasta pozadina okreće prema kalupu kako bi višak zraka lakše mogao izaći iz kalupa.

Image
18. Materijal koji uljevamo ima vrlo visoku temperaturu i zato je potrebno pridržavati se nekih pravila:
-Kalup pričvrsti u paralelnu stegu, (“šrafštok”) ili neku sličnu napravu koja je otporna na temperature.
-Gornji dio kalupa učvrsti sa stegama.
-Kalup dobro fiksirati kako se rastopljeni metal nebi razljevao na spojevima.
-Poslije uljevanja ne dodiruj kalup najmanje 10 do 15 minuta (ovisi o količini metala).

Image
19. – Za pripremu slitine upotrebi leguru cinka koju možeš nabaviti u Bauhaus-u ili sličnoj trgovini. Postoje legure sa različitim omjerima cinka, kositra i olova, a o tome što ljevamo ovise i omjeri pojedinih metala. Za utege, rezervoare i sl. bolja je veća količina olova, dok se za noseće dijelove upotebljava slitina sa velikim udjelom cinka. Mali dijelovi kao odbojnici, trube i sl. zahtjevaju veći postotak kositra.
Slitinu grijemo na plinskom plameniku, u najgorem slučaju na plinskom štednjaku, a kad je dovoljno rastopljena jednostavno ulijemo u kalup.


Image
20. Pričekaj da se slitina ohladi, otvori kalup i tvoj prvi odljevak je tu. Ali ako nije baš najbolji ili nisi zadovoljan, to ga jednostavno pretopi i ponovi sve ispočetka.


Image
21. Iako se kalup otvara kad je već slitina ohlađena, ipak je još temperatura odljevka prilično visoka. Zato izvadi odljevak uvijek uz pomoć kliješta ili pincete.

Image
22. Ovako izgleda “pramodel” i odljevak u metalu već zaštićen sa temeljnom bojom.


Još nekoliko primjera već gotovih kalupa ( i uputa) koje mi je pokazao moj prijatelj i “učitelj” tehnike ljevanja ŽES.


Image
Primjer kalupa za ljevanje okretnog postolja za vagon. Maske sa strane bi se uništile prilikom vađenja odljeva iz kalupa.

Image
Trik: u kalupu izbuši po dvije rupe sa svake strane, naravno obok same maske. U te rupe se stave plastične ili metalne vodilice koje će stranice maske držati u pravoj poziciji. Izreži sa skalpelom dijelove maske kao na slici: po odstranjenju maski odljevak se lagano izvuče iz kalupa

Image
Primer 4 djelnega kalupa
Pramodel napuniš sa plastelinom i staviš ga na plastelinsku podlogu. Zaliješ sa silikonom. Odstaniš unutrašnji dio, premažeš vazelinom. Zaliješ silikonom. Ostraniš sredinu, pa i nju zaliješ. Na kraju sve zajedno zaliješ sa silikonom, da bi dobio »poklopac«.
Ne zaboravi napraviti vodilice koje će sve dijelove držati zajedno kad se kalup zatvori.


Image Image


Manji kalupi – za manje dijelove

Evo još dva primjera mojih prvih malih kalupova i gotovih dijelova.
(Obavezno se pridržavaj svih već napisanih pravila)


Image Image
1. Pripremio sam podlogu iz plastelina, izradio lijevak i jednu polovicu pričvrstio na podlogu.
Lagano sam utisnuo pojedine dijelove koje sam želio kopirati. Izradio sam malo »plosnati« lijevak, jer nema potrebe za »debelim« kalupom – budući da su dijelovi vrlo mali.


Image
2. Za uljevanje slitine od donjeg dijela ljevka pa do pojedinih dijelova sam u prvoj varijanti upotrebio plastelin, a u drugom primjeru žicu, kakovu i obično uporabljavam za izračnike kod »običnih« silikonskih kalupa.

Image
3. Nakon izrade drugog dijela kalupa, potrebno je izvrtati rupice (ja sam uporabio fi 0,4 mm), na svim dijelovima gdje se lako zadržava zrak, jer u suprotnome, kalup se neće popuniti u cjelini.

Image
4. Prvi odlitci! Lijepo se vidi gdje još nedostaju izračnice, ali i to da je »žica« bolja za izradu kanala, po kojima teče rastopljena slitina. Kod kanala napravljenih iz plastelina (slika lijevo), morao sam iste malo popraviti, jer nisu dovoljno glatki i jednaki.

Image
5. Kad sam povečao kanale i izbušio još nekoliko izračnica, rezultat je bio zadovoljavajući; skoro svi odljevi su bili u redu.
Na slici se također vidi, da se može dogoditi da se rastopljeni metal razlije i obok predviđenih kanala, ukoliko kalup nije dovoljno pritisnut.


Image
6. Koliko su veliki pojedini odljevi lako je vidjeti na ovoj slici

Zaključak: praktično se može napraviti svaki i najmanji odljev (spojnice, trube, kuke...) za potrebe modela čak i u mjerilu 1:160, kod večih mjerila uistinu nebi trebalo biti problema 

Želio bih još jednom ponoviti neka osnovna pravila:

Pazi na temperaturu, ništa ne primaj rukama (klješta ili pinceta), ne žuri se i budi pažljiv i točan (precizan).

Kalup se ne može svijati, već je tvrd! Zato treba uvijek paziti da se kalup tako konstruira kako bi se odljevi lako mogli izvaditi. Svi dijelovi odljeva koji su bilo kako zalveni ili pri kraju kalupa, zasigurno će prilikom izvlačenja oštetiti kalup.

Uzdignuti rub, koji nastane kod izrade kalupa (i gore i dolje uz Lego »ogradu«) obavezno treba ukloniti, da se dobije ravna površina, na koju prilježe nalega zaštita – lesonit, koja istovremeno odvodi zrak iz izračnica.

U kalupu možeš bušiti rupice, možeš ga i rezati prema potrebi. Rupice će biti trajne i neće se začepiti jer je silikon tvrd. Ne pravi prevelike izračnice – dovoljne su 0,4 do 0,5mm .




Pripremio, Jani Tekavčič (N amater)
Ljubljana, lipanj 2013
Prijevod: ŽES


Attachments:
jani10.jpg
jani10.jpg [ 146.51 KiB | Viewed 6710 times ]

_________________
www.zes-collection.at
Top
 Profile  
 
PostPosted: 09 Jun 2013, 21:01 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: 15 Apr 2012, 11:25
Posts: 18422
Location: Zagreb
Hvala Janiju i tebi na trudu! :clap:


Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Jun 2013, 08:51 
Offline
User avatar

Joined: 15 Apr 2012, 12:13
Posts: 1067
Location: ZG
Ne vjrujem, da cu se tako brzo baciti na ovakav posao, ali istinski se kljanajm i autoru i prevodiocu. Bravo decki, bravo B:B :B D-)

_________________
...na sve mislim i opet pola zaboravim...
Image


Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Jun 2013, 12:56 
Offline
User avatar

Joined: 15 Apr 2012, 11:40
Posts: 2465
Location: Rijeka
Odlično! Svojevremeno je i Nightrain preveo Janijev odljev,ali mislim da je bio vezan za plastiku.
Ako nađem taj PDF postavim ga. D-)


Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Jun 2013, 20:54 
Offline

Joined: 25 Nov 2012, 22:37
Posts: 79
Location: Zagreb
Gospon Jani je majstor ljevanja sa zavidnim iskustvom :clap: , tutorijal je vrhunski, ipak dodao bi par trikova...

- kod izrade višedjelnog kalupa, nebi preporučio vazelin, za premazivanje dodirnih ploha dijelova kalupa,
puno bolje sredstvo je ono koje g. Jani naziva “Samsonov” ločevalec.


Trik je u tome da to sredstvo vrlo lako možete sami izraditi, jer se zapravo radi o parafinu rastopljenom u otapalu.
Konkretno, treba nabaviti parafinsku svijeću (najobičniju bijelu svijeću iz dućana) i decilitar benzina, ja sam koristio
benzin za upaljače. Komadiće parafina dodajete u benzin, dok ne dobijete određenu gustoću i to je to.
Kada se s takvom otopinom premažu stjenke kalupa, benzin vrlo brzo ishlapi i ostane fini film od parafina
čija uloga je da da se dijelovi kalupa nakon izrade daju razdvojiti.
Ako sredststvo duže stoji, skrutit će se, pa ga prije ponovne uporebe treba lagano zagrijati da opet pređe u tekuće stanje ;) .

- još jedan trik koji se koristi kod ljevanja metala, je da se unutrašnjost kalupa lagano napudra.

Nisam potpuno siguran koja je svrha pudera, ali izgleda da pospješuje izlazak zraka pri uljevanju
rastopljenog metala u kalup, odnosno smanjuje količinu rupica na odljevku, nastalih od zaostalih mjehurića zraka.
Ako na primjer kupujete gotove setove za ljevane kao npr. ....

THE DUNKEN COMPANY STARTER KITS FOR BEGINNERS.

obvezni dio je posudica sa puderom za ljevanje, koji je u biti identičan običnom baby puderu koji se može kupiti u apoteci.

Za ilustraciju, evo sa Youtube-a jedan video tutorijal o ljevanju figurica iz kupovnih kalupa...





Metal se može ljevati čak i u gipsane kalupe.

Svojedobno sam na Youtube-u objavio i par filmića o g. Branimiru Richteru,
koji je uz pomoć ručno rađenih gipsanih kalupa izlio cijelu pukovniju grofa
Kazimira Draškovića, koja je danas izložena u dvorcu Trakošćan.

Video zapis je lošije kvalitete, glasovi su pomalo piskutavi, ali ie ipak donekle gledljivo,
pa ako imate volje za pogledati...




_________________
moje 360°panorame


Top
 Profile  
 
PostPosted: 10 Jun 2013, 21:22 
Offline
User avatar

Joined: 17 Apr 2012, 13:09
Posts: 4792
Svaka čast Janiju na toliko truda za ovako kvalitetan tutorial i zelseu za prijevod! :bow-yellow:

Stvarno zanimljiva tema za :techie-studyinggray:


Top
 Profile  
 
PostPosted: 11 Jun 2013, 06:34 
Offline
User avatar

Joined: 13 Apr 2012, 16:18
Posts: 728
Location: Sveta Nedelja
Damir wrote:
Odlično! Svojevremeno je i Nightrain preveo Janijev odljev,ali mislim da je bio vezan za plastiku.
Ako nađem taj PDF postavim ga. D-)

Taj PDF je već postavljen. Bio je to prvi PDF na forumu :)


Top
 Profile  
 
PostPosted: 11 Jun 2013, 16:33 
Offline
User avatar

Joined: 15 Apr 2012, 11:40
Posts: 2465
Location: Rijeka
Jemaš prav zinzač! :oops: D-)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 1 hour


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to:  
cron



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
skymiles_red v1.0.1 designed by Team -Programming forum- .