Ne želim biti najpametniji, (i nisam), ali u mojoj 45 godišnjoj modelarsko-maketarskoj praksi probao sam sve moguće sisteme, od Trixa sa srednjom tračnicom (Trix-Express), preko Fleischmanna, Mehanotehnike i Märklina, sve do Roca i FLM-profi, (ne govoreći o TT i „0“), te sakupio poprilično iskustava. „Märklinaš“ sam bio od sredine 70-ih pa do kraja 80-ih kada sam ga prodao. Nisu me nervirale „skije“, pa ni neobično jak šum kotača po metalnih tračnicama. Nervirao me sistem prebacivanja smjera i skakanje lokomotive pod dvostrukim naponom dok se smjer ne promijeni, a nadasve nerealni izgled „M“ tračnica. Digitala još nije bilo, a Roco mi je bio dostupan. Zatim sam se odlučio za Fleischmann-Profi, po meni još uvijek najljepše tračnice u DC. Čak sam i maketu napravio sa tim sistemom, ali naravno, sve digitalizirao. Što zbog bolesti, što zbog renoviranja kuće, moja je maketa pola godine uživala u miru, tišini i ponešto neizbježne prašine. Onda sam pokušao voziti, “i ne lezi vraže”, sve su lokomotive štucale, ništa nije funkcioniralo. Naravno, pruga je bila prljava! Dobro mi je poznato da u Hamburgu voze na Märklinovim “K” tračnicama, pa sam se, eto ponovno, djelomično vratio Märklinu. Nabavio sam svu silu svakojakih tračnica i skretnica i moja će nova maketa biti isključivo sa tim šinskim sistemom, ali digitalno i uglavnom PIKO , Roco, FLM i samogradnja, ali sve sa “skijama”. Možda se “zalomi” i neka Märklin lokomotiva, ali to je malo vjerojatno jer sam vezan i za epohu i za prevoznike: HŽ, Gysev i ÖBB. I u čemu je poanta svega: dvostruko više kontakta na vanjskim tračnicama, odličan kontakt sa klizačem, a digitalna vožnja ionako ne poznaje niti istosmjernu niti izmjeničnu struju! Zar je netko ikada vidio da je Mäk stao jer je pruga malo zamazana? U tome je prednost klizača, a što se “ K“ tračnica tiče, oni mali kontakti u sredini pragova jedva se i primjećuju.
|