Čak i da raspolažem sa puno većim sredstvima za moj hobby, zasigurno bi i tada na mojoj maketi bilo samogradnje svagdje gdje je to moguće. To sam ja, to je moja priroda! Shodno tome prihvatio sam se i samogradnje one svima nama poznate spirale kojom se vlakovi spuštaju, odnosno dižu iz “podzemne” stanice, a koju u nedostatku naše rieči nazivamo heliks.
Čeprkajući po internetu i po mnogim forumima, našao sam na jedan link gdje je opisana gradnja, ali i gdje se nalazi jedna tabela uz čiju se pomoć vrlo lako mogu izračunati pojedini elementi. Tabelu sam uspio prevesti I evo je kao privitak
Attachment:
heliks.xls [75.5 KiB]
Downloaded 755 times
Ja sam moj heliks još malo preuredio i napravio ga u vidu ovala. To ionako nije teško: dvije stranice treba jednostavno produžiti za dužinu ravnog umetka, a sve ostalo je isto.
Kao prvo treba uz pomoć tabele izračunati širinu pojedinih elemenata, te u najbližem “Bauhaus”-u ili sl. dati izrezati trake u željenoj širini. Najbolje je upotrebiti 4 milimetarsku šperploču od topole, jer ona je dovoljno čvrsta, a vrlo je lagana. Svaki potrebni element treba izrezati pod kutem od 60°. Za tu svrhu odlično nam može poslužiti pila za okvire, jer na njoj je takav kut i predviđen. U nedostatku takove pile treba kutomjerom izmjeriti kut, odrediti dužinu stranica i piliti s onim što imamo pri ruci. Preciznost je i više negoli preporučljiva . Po dva elementa ljepimo zajedno sa ljepilom za drvo, uvažavajući na obavezni razmak koji je na crtežu označen. Dobro je oprezno premazati nekoliko elemenata, a zatim ih postaviti jedan na drugi i sve zajedno stegnuti stolarskim stegama. Poslije nekoliko sati elementi su sljepljeni I možemo nastaviti sa ljepljenjem slijedećih. Kad su svi elementi već pripremljeni, treba izbušiti rupe od 9 mm kroz koje ćemo kasnije pojedine elemente povezati i postaviti ih na određenu visinu.
Kad su rupe već izbušene i prokontrolirali smo njihove pozicije, (pazi na preciznost!!!), počinjemo ljepiti pojedine elemete tako da se polako formira šesterokut koji polako raste u šesterokutnu spiralu. Preporučujem ljepiti samo po dva ili najviše tri elementa i uvijek ih dobro stegnuti stegama sve dok se ljepilo ne osuši. U završnici treba kroz rupe uvući vijčane poluge promjera 8 mm. Ispod i iznad svakog elementa postaviti po jednu podlošku i po jednu maticu. Sad treba polako elemente spirale postavljeti na razmak od 7 cm i formirati heliks.
Tračnice možemo pričvrstiti na različite načine, a ja sam se poslužio fiksiranjem stranica uz pomoć takera I djelomično vručeg ljepila. NE PREPORUČUJEM rad sa fleksibilnim tračnicama: i samoga me taj eksperimenat koštao poprilično šperploče i desetak fleksibilki!!?? Možda izgleda malo komplicirano, ali vjerujte nije nedosežno, ne računajući zadovoljstvo da ste nešto sami napravili i ne računajući to da ste uštedjeli točno za jednu dobru lokomotivu! Možda od prve neće baš izgledati kao iz dućana, ali to je ionako u “podzemlju” i najvažnija je funkcija.
Želim dobru zabavu, a ako ima pitanja javite se na moj pp.
PS: za one koji žele vidjeti originalni članak evo i linka:
Bau eines GleiswendelsDva elementa uspješno medjusobno zaljepljena: dobro se vidi obavezan preklop
Dva vec gotova elementa prije medjusobnog ljepljenja
Gotovi ovalni heliks
Ja sam osim toga predvidio i vožnju sa gornjim vodom pa sam to na ovaj način uspješno riješio.