Nisam primijetio da imamo ovakvu temu, a vjerujem da bi mogla biti zanimljiva za željezničke modelare.
Namjena pomoćnih vlakova je intervencija kod sudara, iskliznuća i drugih izvanrednih događaja na željezničkim prugama. Pomoćne vlakove imaju sve željezničke uprave.
Prema Prometnom pravilniku HŽ iz 1998. godine pomoćni vlak spada u vlakove za posebne namjene, a prema Uputi o tehničkim normativima i podacima za izradu i provedbu voznog reda (Uputa 52) HŽ iz 2006. godine pomoćni vlakovi se razvrstavaju u tri ranga:
• rang I ima potpuno opremljeni pomoćni vlak u čijemu se sastavu nalazi vagonska dizalica
• rang II ima pomoćni vlak koji u svome sastavu nema vagonske dizalice
• rang III ima pomoćni vlak s jednostavnom opremom
Za svaki rang pomoćnog vlaka Uputom 52 propisan je i sastav s brojem vagona za alat, vagona za osoblje i vagona za alat i osoblje.
Na mreži HŽ propisana su tri pomoćna vlaka I. ranga s dizalicom, uz određenje domicilnog kolodvora i sastava kako slijedi:
• Zagreb - 3 vagona za alat + 1 vagon za osoblje
• Vinkovci - 1 vagon za alat + 1 vagon za osoblje
• Knin - 1 vagon za alat + 1 vagon za osoblje
Pomoćni vlakovi II. ranga imaju domicile u Osijeku, Rijeci, Splitu i Varaždinu, a pomoćni vlakovi III. ranga u Puli i Pločama.
Podsjećam eventualno neupućene, iako sumnjam da ih uopće ima, kako izgleda pomoćni vlak s nekoliko fotografija koje potječu sa foruma zeljeznice.net.
Pomoćni vlak I. ranga u kolodvoru Perković nakon nesreće u Rudinama 2009. godine:
Vagoni pomoćnog vlaka II. ranga u depou Rijeka:
I nekoliko fotografija iz davnijih vremena. Najprije pomoćni vlak Ložionice Zagreb koji je bio stacioniran u kolodvoru Zaprešić. Imao je u sastavu 65-tonsku parnu dizalicu, a lokomotiva na slici je JŽ 11-047 - uvijek pod parom za slučaj potrebe. Snimke su iz 1978. godine: